قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / مقالات / معماری سنتی صالح غفراني

معماری سنتی صالح غفراني

معماری سنتی
صالح غفراني
از آنجا که نایین شهری تاریخی و با قدمتی چند هزار ساله بوده و هنر معماری ریشه‌‌یی عمیق و طولانی در آن داشته است، توجه به معماری اصیل و سنتی ایرانی از اهمیت ویژه برخوردار است. استفاده از تجربیات گذشته در حوزۀ معماری در توسعۀ این مهم بسیار موثر است.
در اقتصاد، گردشگری، از مهمترین و بزرگترین مجموعه‌های خدماتی جهان است که روز به روز بر اهمیّت و ابعاد آن افزوده می‌شود و جایگاه رفیع‌تری در اقتصاد جهانی به خود اختصاص می‌دهد، به همین علت است، که امروزه به عنوان ‹صنعت گردشگری› از آن یاد شده می‌شود. معماری سنتی در هر کجا که باشد، یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد گردشگری است که ظرفیت جذب گردشگران سایر استان‌ها و توریست‌های خارجی را دارا است. و معماری سنتی نایین، که پیش از اسلام تاکنون پابرجا مانده است، بالقوه ظرفیت جذب گردشگران زیادی را نه تنها از داخل کشور که از سراسر دنیا دارا می‌باشد.
بررسی آمار ورود گردشگران خارجی به کشورهایی که اخیراً بیشترین گردشگر را داشته‌اند مؤید این نکته است که کشورهایی با اقبال بیشتر گردشگران روبرو شده‌اند که دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های زیست محیطی بوده‌اند.
در این میان بافت تاریخی و معماری نایین می‌تواند بهترین زمینه را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند، که این خود، نیازمند نگاهی خاص به حوزۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین در نظرگرفتن بودجه‌های مناسب برای آن و حتی ارائه خدمات گردشگری با حضور بخش خصوصی می‌باشد. اگر خواهان این هستیم که نایین جزء شهرهای نمونۀ گردشگری شود، راه اندازی دوبارۀ طرحهایی که مدتها متوقف بوده، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

اگر خواهان افزایش گردشگران هستیم، باید زمینه‌های گردشگری را توسعه و ارتقاء دهیم و با فراهم نمودن زیرساختها، حضور گردشگران را فراهم کنیم تا تعداد گردشگران چندین برابر شود، افتتاح هتل با طرح‌های معماری سنتی در بافت قدیم، ساخت و ترمیم باغها و خانه‌های گردشگری و تقویت انجمن های مردم نهاد به منظور پشتیبانی از این هنر، از جمله مواردی است که باعث جذب گردشگران میشود. اگر چه تا به حال فعالیتهای مفیدی انجام شده است، ولکن هنوز نیازمند کار جدی‌تری می‌باشیم.
مثلاً در بدنه‌سازی و کف‌سازی بافت قدیم، می‌توان به استفاده ازکاهگل اشاره نمود، که از مزایای آن می‌توان به عایق بودن، استقامت و دوام کاهگل، عبور نکردن گرما و سرما از آن، نفوذ نکردن باران در سقف‌های طاقی و پوشش‌های گنبدی آن، ارزان بودن، آسان بودنِ اندودِکاهگل و… اشاره کرد؛ رنگ کاهگل، زیبایی، روشنایی و رنگ فوق العاده‌یی به بافت تاریخی شهر نایین داده است، به گونه‌یی که خواص فوق‌العادۀ کاهگل موجب شده این نوع پوشش در خانه‌ها، بازارها، حمام‌ها، ساباط‌ها، تکیه‌ها، مسجدها و همۀ ساختمان‌های بافت قدیمی شهر راه یابد و در بسیاری از موارد معماران ازگرمی رنگ کاهگل برای تزیینات دیواری نیز استفاده نموده‌اند.
بافت قدیمی نایین با توجه به شرایط طبیعی و موقعیت جغرافیایی کویری که در آن واقع شده، با خشت و گل عجین گشته به گونه‌یی که استفاده از این نوع مصالح در معماری سنتی ایران و به ویژه در شهرهای کویری، روح تازه‌یی در کالبد شهرهای داغ و خشک کویر دمیده است، به شکلی که استفاده از این نوع مصالح، نور شدید و گاه زنندۀ آفتاب کویر را برای ساکنان آن مطبوع کرده و در گرمای فصل تابستان با برگشت دادن اشعۀ خورشید و حرارت آن از روی بام ها و یا دیوارهای کاهگلی، دما را به حداقل رسانیده است. یکی از ویژگی‌های بارز و منحصر بفرد شهرسازی محله های قدیم، کوچه ها و گذرهای سرپوشیده آن هستند که به آنها ‹ساباط› گفته می شود. ساباط‌ها از ویژگی‌های معماری زیست بوم های گرمسیر و کویری هستند.
هدف از طراحی و اجرای ساباط این بوده که انسان گرمازده کویر را دمی در زیر سایۀ خود، از تابش خورشید در امان نگهدارد.

خانه های تاریخی نمونۀ بارز معماری سنتی
خانه‌های قدیمی از جمله بناهای ارزشمندی هستند که یاد آور زندگی سنتی مردم این منطقه‌اند. این خانه‌ها از لحاظ معماری و قدمت اهمیت فراوانی دارند.
خانه‌های قدیمی، گویای معماری ایران باستان، جزء سازه های مهندسی و مفیدی هستند،که روزگاری پناهگاه ظهرهای گرم تابستان و بهانه‌یی برای دور هم جمع شدن اهالی خانه های سنتی این دیار بوده است، اما متأسفانه امروز جزء بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند و این روزها به دلایل مختلفی در حال تخریب هستند و حتی در بافت تاریخی، هر روز به تَلی از خاک تبدیل می شوند. اگرچه امروز، بافت‌های قدیمی به دلیل قدمت و فرسودگی،کمبود و حتی نبود تجهیزات شهری، دچار نارسایی‌هایی در پاسخگویی به نیازهای امروز زندگی شده‌اند، ولکن ما نیازمند آشتی معماری سنتی با معماری مدرن هستیم. باید تلاش بر این باشد که بستری فراهم شود تا اساتید، کارشناسان و متخصصان، نقاط قوت و ضعف را شناسایی و در جهت ارتقاء و رفع آنها قدم برداریم. در پایان بخش اول واژگان معماری سنتی ایرانی را برای شما خواهیم آورد.

masjed_baba_abdolah_1
مسجد بابا عبدالله مربوط به دوره ایلخانی -قرن ۸ ه. ق. است و در بازار نائین واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۱۳ با شمارهٔ ثبت ۲۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

واژگان معماری سنتی ایرانی

آسمانه: سقف
آبزن: وانی جهت شستشو
اسپرلوس: خلوت، آپارتمان‌خصوصی
بازارچه: بازارهای کوچک محلی
بالاخانه: فضای بالای‌سردر،مهمانخانه طبقۀ دوم
اُرچین: در لهجۀ نایینی راه‌پله معنا می‌دهد
ارش: واحد اندازه گیری در نظام قدیم ایرانی(حدود ۴۰ سانتی متر)
ارگ: محل حکومتی
ارگ بُد: متصدی شهر حکومتی
ایوانچه: ایوانی کوچک، فضای نیمه باز
باجه: نوعی پنجره
بازارگاه: محل اجتماع مردم برای داد و ستد
بالا طاقچه: طاقچه بالای اتاق
بَرزن: محله اصلی شهر

درباره ی مدیر سایت

مجله افق نایین ( فرهنگی ، اجتماعی) صاحب امتیاز : علی غفرانی کجانی تلفن تماس: 09132230727 03146254534 آدرس: نایین- زیرزمین پاساژ گلسرخ- دفتر مجله افق نایین

مطلب پیشنهادی

حرف هایی که نباید در محل کارتان بگویید

حرف هایی که نباید در محل کارتان بگویید یک سری حرف ها هرگز نباید در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered by themekiller.com امداد رایانه اصفهان

تعمیر پرینتر در اصفهان hprepair.ir

نمایندگی تعمیر پرینتر canon در اصفهان hprepair.ir

شارژ کارتریج در اصفهان hprepair.ir